feestje, parijs en brak - Reisverslag uit Argentat, Frankrijk van marije leeuwen - WaarBenJij.nu feestje, parijs en brak - Reisverslag uit Argentat, Frankrijk van marije leeuwen - WaarBenJij.nu

feestje, parijs en brak

Door: Marije

Blijf op de hoogte en volg marije

10 Juni 2009 | Frankrijk, Argentat

dag lieve mensen,
na een week weer een verhaal van mij.. ik probeer het even kort te houden, het is namelijk kwart voor tien en ik ben al heel moe.. maar wil jullie natuurlijk op de hoogte houden van mijn belevenissen hier!!

ik was gebleven bij maandag.. toen we terug kwamen uit de Cantal.
uitpakken en bijkomen en dergelijke.. die avond hebben we de eerste voorbereidingen getroffen voor ons afscheidsfeest dat we hadden gepland op dinsdag avond..we hadden van één van de begeleiders een lammetje gekregen.. en niet één die vrolijk in de wei rondhuppelt, maar eentje die in delen in de koelkast lag.. die hebben we dus die zelfde avond nog in nog kleinere stukken gehakt (het was geen snijden te noemen met alle pezen en spieren en botten die door moesten) en in een marinade gelegd.. ik zat in de keuken mn mailtjes te typen en dergelijke.. ik kon het niet zo goed aanzien hoe dat beestje daar in stukken werd gereten.. maargoed.. moest er op een gegeven moment langs om mn handen te wassen.. is er één van de jongens die het leuk vond om me er even met mn neus in te drukken (figuurlijk, letterlijk was het een stuk van dan beest tegen mijn schone handen te drukken).. toen heb ik me er maar voor afgesloten ben ik weg gelopen.. t was echt heel.. natuurlijk zeg maar;)
die avond kwamen vanaf een uur of zeven alle mensen binnen lopen.. iedereen was er op twee mensen na, maar het was een super gezellig feest.. dat lammetje was best lekker en ook de kip die ik aan stokjes had geregen was goed te eten.. lekkere salades en dergelijke.. jumm! hebben nog twee flessen wijn gekregen van de directeur als afscheid.. heb hem nog niet geproef, maar zal vast goed smaken.
om een uur of elf twaalf ging iedereen weer weg en ging het feest onder de jongeren (die hoefden immers niet terug naar huis te rijden) nog even door.. uurtje of half twee lagen we in bed, voldaan na een gezellig feest..
de volgende ochtend was de tuin al opgeruimd (was een dikke bende met omgevallen stoelen, bierflesjes, lege plastic bekertjes en etensresten..).. dat hadden twee meiden gedaan die al vroeg wakker waren.. ik heb me ontfermd over de keuken.. alles plakte en was smerig en ik was heel blij dat we plastic borden, bestek en bekers hadden..eind van de middag was het hele huis en omgeving weer aan kant en hebben nog even lekker nagekletst.. die avond weer lam gegeten, want daar hadden we nog heel veel van over.. ook de volgende dag weer, want het was een enorm lam.. woensdag avond zijn we met zn allen nog richting de Cantal gereden om naar de zonsondergang te kijken vanaf de Puy Mary.. we waren al te laat van huis weggegaan, konden de weg niet helemaal vinden en waren uiteindelijk aan de voet van de Puy Mary toen de zon al bijna onder was.. toch nog naar boven geklommen en daar onder het genot van een glas (eigen een fles want hadden geen glazen meegenomen) rose naar de sterren en de maan gekeken.. vanuit de auto een paar foto's gemaakt van de ondergaande zon, maar die zijn niet van denderende kwalititeit..
donderdag zijn we met zn allen naar Lac de Miel geweest.. aan t eind van demiddag werd het wat koud, dus terug naar huis.. Annemieke zou zaterdag naar huis met haar moeder en nicht, die waren donderdag met de trein gekomen.. ik heb donderdag en vrijdag in het andere huis geslapen (bij Klarinda) zodat moeder en nicht hier konden slapen..
in het andere huis hebben we nog even flink geklierd.. veters uit schoenen halen, kledingrek op balkon gezet en we werden terug gepakt de volgende ochtend met eieren op Klarinda dr auto en een enorme lading wc papier.. het was erg grappig en gezellig!!
vrijdag hebben we niet zoveel bijzonders gedaan.. tas voor Parijs ingepakt en beetje in huis rond gehangen..
zaterdag ochtend om negen uur annemieke uitgezwaaid.. die gign op weg naar Nederland.. haar auto was echter de dag daarvoor wat stuk gegaan, hij starte niet meer uit zichzelf.. hebben haar dus aangeduwd en toen sloeg ie aan.. zij dus op weg naar huis..
wij zijn toen om tien uur vertrokken richting Parijs.. stonden na een half uur al langs de kant om de ruitenwissers te maken waarvan het rubbertje losgegaan was.. toen we ander half uur onderweg waren zagen we ineens Annemieke langs de kant staan.. die was daar dus gestrand met dr auto.. zijn gestopt op een P verder op en hebben haar gebeld.. alles was gelukkig al geregeld en we konden niks doen.. ANWB heeft haar verdere (trein)reis vergoed, en ze is veilig thuisgekomen..
verdere reis ging prima.. kwamen onderweg heel veel supporters tegen van iets met geel en blauw of rood en blauw ofzo.. echt heel veel.. bijna de helft van de mensen die we passeerden (we gingen als een razende over de snelweg namelijk:)) had wel een vlag of een sticker op zn auto.. bedachten dus al dat er ergens een belagnrijke wedstrijd van iets zou zijn..
eenmaal in parijs eerst een paar keer verkeerd geregen (natuurlijk) toen we uiteindelijk langs het hotel kwamen.. hebben de auto in een parkeergarage gegooid en zijn de stad in gegaan (konden pas s avonds in het hotel terecht).. hebben daar over de champs elysee (zo schrijf je het niet maar jullie begrijpen het vast) gelopen, paar winkels ingeweest en uiteindelijk lekker met zn allen gegeten bij de mac!:D zijn nog in een Loui Vuiton winkel geweeest (voor de leeks onder ons: een keten voor ontzettend dure portemonnees en tassen).. hier stond gewoon een rij voor de deur en eenmaal in de winkel werd gelijk gevraagd of we geholpen konden worden.. we wouden ons echter alleen maar even verbazen over de prijzen en over de mensen die er doelgericht binnen kwamen.. toen we weer buiten stonden hadden we bijna gevraagd of we een plastic tas mochten hebben van iemand die wat had gekocht, zodat wij ook een loui vietton tas zouden hebben.. toch maar niet gedaan..
toen we daar wat rond liepen kwamen we van die straatartiesten bezig die echt leuke acts opvoerden.. breakdance zeg maar.. was echt vet leuk om te zien.. very entertaining.. ook kwamen er om de haverklap mensen voorbij in de gekste kleding (dan vooral blauw met geel).. dit waren de supporters waar we onderweg ook al miljoenen van tegen waren gekomen.. wedstrijd was dus in Parijs, ben er alleen nogn iet over uit waar het om ging.. t was toch niet Roland Garros of wel??? iemand die me dit kan vertellen, graag!:)
s avonds naar het hotel, lekker geslapen om de volgende dag veel te wandelen..
de dag begon niet zo goed.. met twee broodjes uit de oven, boter, jam en smerige koffie, chocola en thee uit een automaat.. toch maar braaf gegeten en op stap gegaan!
zaten op loopafstand van de Bastille, waar de bussen langs komen zoals je die kent uit Engeland.. met een open bovenkant, die door heel parijs toeren.. daar zaten we dus op te wachten, maar die kwam niet opdagen.. stakingen.. dus de benenwagen maar genomen om naar de Notre Dame te lopen.. waren nog geen vijf minuten onder weg toen de eerste bus ons voorbij reed.. gemist, dus verder gelopen.. eenmaal bij de Notre Dame natuurlijk allemaal onder de indruk.. zijn naar binnen gegaan, maar beter hadden we dit niet gedaan.. je kwam binnen en er stonden bordjes met geen foto's, honden, eten, etc.. heel logisch en totaal niet storend natuurlijk.. toen kwamen we langs drie automaten voor foto's, souvenirs en nog iets.. belachelijk dat dat in zo'n prachtig gebouw staat.. maar met oog op tourisme wel slim.. liepen verder en iedereen was aan het schreeuwen tegen mekaar, foto's aan het maken en alles aan het doen wat het mysterieuse en heilige van zo'n gebouw helemaal te niet doet.. nog bordjes met dat je je klep moest houden omdat het een heilige plek was, waar niemand zich wat van aantrok.. verschrikkelijk vond ik het.. had het gevoel of ik op de kermis liep, in plaats van in de Notre Dame.. ben dus snel weer doorgelopen naar buiten.. toen kwamen er allemaal mensen van de luchtmacht (dat dachten wij) naar buiten, waarvan e rsommige aan het huilenw aren en die allemaal in het zwart waren met een bedrukte uitdrukking op hun gezicht.. waarschijnlijk één of andere herdenking die daar aan de gang was.. verschrikkelijk dat dat dan gepaard gaat met foto's makende, schreeuwende, ordinaire toeristen.. maargoed.. gelukkig was ik daar niet lang een onderdeel van..
verder nog veel gezien die dag.. Arc de Triomph, Eifeltoren (helemaal beklommen tot aan het bovenste punt), en nog veel meer.. hadden die middag een bus te pakken gekregen en hebben een twee daags ticket gekocht zodat we morgen ook op konden stappen.. die dag vooral veel gezeten en gekeken, maar niet veel uitgestapt en naar binnen geweest.. wel weer een ontzettend leuke, gezellig dag gehad.. s avonds uitgeput in het hotel en lekker geslapen wederom..
de volgende dag hebben we ons opgesplitst.. Nathalie en Tine zijn wezen winkelen, Anja en ik hebben rondgetourd in de bussen.. zijn onder andere naar Sacre Coeur geweest en Mouling Rouge, hebben het Louvre gezien en daar heerlijk chocolade melk met slagroom binnen gedronken (het regende pijpenstelen buiten)..

we hebben een super gaaf weekend gehad in parijs.. zo leuk om zoveel verschillende mensen, levensstijlen, gebouwen, gewoontes en talen te zien.. links staat een vrouw op straat haar schoenen te wassen in rioolwater, rechts ligt een man te pitten op een matrasje, en tegenover je heb je dan een of adnere dure winkel waar mensen met tassen uitkomen en hun vriendje bellen met hun mobiel.. zoveel verschil, zo bijzonder om te zien hoe dat allemaal zo naast mekaar kan gebeuren..
het was echt super.. Parijs is echt een super mooie stad en als het aan mij ligt is het zeker niet de laatste keer geweest dat ik er was..

goed, beloofd het kort te houden wat niet is gelukt (heb er al weer een uur over gedaan) dus nu brei ik er een eind aan!
de 22e naar huis.. dat is nog een week en vijf dagen!! de tijd gaat veel te snel eigenlijk, zeker nu ik niet meer stage loop en eigenlijk vakantie heb.. Nu het einde nadert brengt het tegenstrijdige gevoelens met zich mee.. ik wil het hier (het avontuur, de levensstijl, de gewoontes, de rust, alles) nog lang niet verlaten, maar toch heb ik ookw el weer zin om thuis te zijn.. Ik geniet hier zo ontzettend van de rust, de gemakkelijkheid waar de mensen mee lijken te leven.. we stonden in Parijs in een dikke file met de bus, en niemand die boos wordt op de buschauffeur of geirriteerd op zn benen staat te wippen.. dat herken ik niet zo snel uit Nederland.. het verkeer was trouwens een chaos.. alles liep door elkaar en vast.. maar wel leuk om te zien.. goed, stop nu echt want kan nog wel een uur doorgaan..

bij gebrek aan tijd en zin zal ik later wat foto's plaatsen.. en mocht ik hier geen tijd voor vinden.. kom er gerust om vragen als ik weer thuis ben!

nou, Au Revour en een dikke kus vanuit Argentat


  • 10 Juni 2009 - 20:54

    Corrie:

    heerlijk verslag weer! Wat zal ik die straks missen! Zoveel fans op weg naar Roland Garros kan ik me niet voorstellen, maar misschien toch wel. En was er niet een herdenking voor de slachtoffers van dat verongelukte Air- France vliegtuig? xxlove you

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

marije

Actief sinds 17 Aug. 2008
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 51505

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2013 - 31 Oktober 2013

USA - Route 66, oktober 2013

28 Augustus 2008 - 30 November -0001

Argentat, Frankrijk 2008 - 2009

Landen bezocht: